logo-mini

بهترین لنز برای عکاسی پرتره + معرفی ۳ لنز

بهترین لنز برای عکاسی پرتره + معرفی ۳ لنز

عکاسی پرتره نیاز به تجهیزات خوب و چشمانی تیزبین داره. اما بهترین لنز برای عکاسی پرتره چیه؟ چطوری بهترین لنز عکاسی پرتره نیکون یا کنون رو انتخاب کنیم؟ این مقاله جواب این سوال رو به شما میگه. بیاین اول ببینیم کلا انواع لنزهای توی بازار چی هست؛ بعد لنزها رو بر اساس بودجه دسته بندی کنیم. در نهایت هم بهترین لنز پرتره واید، استاندارد و تله فوتو رو برای کنون و نیکون انتخاب کنیم. موافقین؟

انواع لنزها: کلا چند نوع لنز داریم؟

 

لنز فیش آی

یک لنز فیش آی وایدترین فاصله کانونی رو بین تمام لنزهای موجود داره. فاصله کانونی این لنزها بین ۴٫۵ تا ۱۴ میلیمتره و زاویه دید اونها هم ۱۸۰ درجه ست. این به شما اجازه میده نیمی از یک چرخش کامل رو ثبت کنین. در واقع هرچی که جلوی شماست!

این لنزها از خطای اعوجاج (دیستورشن) شدیدی رنج میبرن. اما در عین حال تا جایی که میتونن اطلاعات به سنسور میفرستن. میتونین از این لنزها برای عکاسی از آسمان یا پانوراماهای واید استفاده کنین. لنز  Rokinon HD8M-C 8mm f/3.5 HD بهترین مثال از این نوعه.

 

لنزهای واید (زاویه باز)

لنزهای واید تا حدودی شبیه فیش آی ها هستن، اما نه به اون اندازه واید! فاصله کانونی اونها بین ۱۶ تا ۳۵ میلیمتره و زاویه دیدی بین ۶۴ تا ۸۴ درجه دارن. این لنزها هم مشکل خطای اعوجاج رو دارن. پرسپکتیوی که این لنزها ارائه میدن، برای عکاسی معماری داخلی و خارجی خیلی مناسبه.

لنز Canon EF 28mm f/1.8 USM مثال خوبی برای لنزهای وایده.

 

لنز استاندارد

لنز استاندارد لنزیه که نزدیکترین زاویه دید رو نسبت به چسم انسان داره. در واقع چشم انسان دیدی مشابه لنز ۵۰ میلیمتری با زاویه حدود ۵۸ درجه داره. به لنزهای با کمتر از این فاصله کانونی لنزهای واید و بیشتر از این فاصله کانونی، تله فوتو گفته میشه. لنزهای استاندارد، همه کاره هستن. میشه ازشون برای عکاسی پرتره، منظره و عکاسی خیابانی استفاده کرد.

لنز Canon EF 50mm f/1.8 STM مثالی عالی برای لنزهای استاندارده.

 

لنز تله فوتو

لنزهای تله فوتو برای عکاسی از سوژه‌های خیلی دور به کار میرن. این لنزها به دو دسته تله فوتو (۷۰ تا ۳۰۰ میلیمتر با زاویه دید ۳۴ تا ۸ درجه) و سوپر تله فوتو (۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر و زاویه دید ۸ تا ۴ درجه) تقسیم میشن. لنز تله فوتو برای عکاسی پرتره عالیه. و سوپر تله فوتو برای عکاسی های اکشن (عکاسی ورزشی یا حیات وحش) و عکاسی اجرام آسمانی خوبه.

برای این دسته هم لنز Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM مثال خیلی خوبیه.

فاصله کانونی مناسب برای عکاسی پرتره چیست؟

 

فاصله کانونی فاکتور مهمی در انتخاب بهترین لنز برای عکاسی پرتره هست. شما باید بدونین از لنز قراره چه استفاده‌ای بکنین. مثلا یک استودیوی کوچیک با فضای محدود برای لنز ۷۰-۲۰۰ مناسب نیست. بالعکس، عکاسی از فاصله دور از یک زوج در روز عروسیشون، با لنز واید ممکن نیست. در مجموع، لنزهایی که استفاده میکنین ترجیحا باید همه کاره باشن. به این دلیل که شما به عنوان یک عکاس پرتره، بدون شک باید بتونین انواع عکاسی رو انجام بدین. از عکاسی از ایونت ها گرفته تا عکاسی پرتره آتلیه ای.

تجهیزات شما باید بتونه طیف گسترده‌ای از سبک‌ها رو پوشش بده. مثلا میتونین دو تا لنز زوم داشته باشین تا تمام طیف فاصله کانونی رو پوشش بده. یا اینکه چند لنز پرایم برای فوکال‌های مختلف داشته باشین. هر دو این استراتژی‌ها خوبی و بدی خودشون رو دارن.

داشتن تعداد بیشتر لنز پرایم، زمان زیادی از شما میگیره و همچنین هزینه خیلی بالاتری نسبت به دو لنز زوم براتون به همراه داره. در عوض کیفیت خروجی خیلی بالاتری به شما میده. بهترین استراتژی اینه که ترکیبی عمل کنین. هم لنز زوم داشته باشین و هم پرایم. و لنزی که برای اون روز عکاسی خاص مورد نیازتون نیست، همراهتون نبرین.

همونطور که همیشه گفتم، از کم شروع کنین. و به مرور زمان، تجهیزاتتون اضافه کنین. با پیشرفت کار و افزایش تعداد مشتریانتون، میتونین تجهیزاتی که دارین رو ارتقا بدین.

لنز زوم بخریم یا پرایم؟

 

تمام لنزها هم ورژن پرایم دارن و هم زوم. لنز پرایم، فاصله کانونی ثابتی داره. یعنی برای نزدیک‌تر شدن به سوژه، باید خودتون رو به سوژه نزدیک کنین. این لنزها اساسا سبک‌تر، سریع‌تر و ارزونتر هستن و کیفیت خروجی بالاتری هم دارن. مثلا لنز Canon EF 50mm f/1.8 STM یک مثال عالی برای لنزهای پرایم هست.

لنز زوم، فاصله کانونی متغیر داره. یعنی میتونین از واید، تا استاندارد یا حتی تله رو توی یک لنز داشته باشین. (مثل لنز ۱۸-۲۰۰). این لنزها همه کاره هستن و به شما اجازه میدن تعداد تجهیزات کمتری همراه داشته باشین. همچنین به علت استفاده از المان‌ها، عدسی‌ها و مکانیزم‌های متعدد در ساختارشون، سنگین‌تر و گرونتر هستن. کیفیت خروجی این لنزها از لنزهای پرایم کمرته؛ چون سعی شده برای هرکاری مناسب باشن. لنز Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM مثال خوبی برای لنزهای زوم هست.

تهیه لنز مناسب برای عکاسی پرتره بر اساس بودجه

 

اگه تازه شروع به کار کرده باشین، احتمالا متوجه شدین که نمیتونین لنزهای پرتره رده بالا رو بخرین. هیچ اشکالی نداره. خیلی از عکاسان کار خودشون رو با گرونترین تجهیزات عکاسی شروع نکردن. اونها چیزهایی رو خریدن که در توانشون بود و با گذشت زمان و گرفتن سفارشات بیشتر، تجهیزات بیشتر و بهتری خریدن.

اگه بودجه براتون مهمه، از اول سراغ لنزهای کنون و نیکون نرین. برندهایی مثل سیگما، پنتاکس، سامیانگ، روکینون، توکینا یا حتی یانگو رو ببینین. اونها هم فوکال‌های مشابه رو دارن؛ با اختلاف بسیار زیاد توی قیمت.

مثلا لنز ۷۰-۲۰۰mm f/2.8 تامرون، از مشابه کنون خودش خیلی ارزونتره. توی نقد و بررسی‌ها خوندم که کیفیت عدسی این مدل، مشابه یا حتی بهتر از همنوع کنون خودشه. قیمتش هم حدود ۵۰۰ یورو ارزونتره که به شما کمک میکنه بتونین یه لنز دیگه هم بخرین!

با یه لنز ۳۵ یا ۵۰ میلیمتری شروع کنین و بعد یک لنز تله فوتو (مثلا ۲۴-۷۰) بخرین. این دو لنز تقریبا تمام نیازهای شما رو پوشش میدن. همچنین باعث میشن کمی خودتون رو حرکت بدین و فقط به تجهیزاتتون تکیه نداشته باشین! همچنین ممکنه نیاز به یادگیری مواردی در زمینه کادربندی، حرکت و جای‌گیری حین عکاسی با این لنزها داشته باشین.

تاثیر سایز سنسور روی فاصله کانونی لنز

 

سنسور فول فریم روی دوربین‌های DSLR یا میرورلس، ابعادی برابر با قطع کامل ۳۵ میلیمتر داره (۳۶ در ۲۴ میلیمتر). همیشه قطع ۳۵ میلیمتری در قیاس با دوربین های مدیوم فرمت و لارج فرمت، کوچیک به حساب میومده. اما این سنسورها بالاترین کیفیت ممکن در سطح دوربین‌های متداول امروزی در اختیار شما میذارن. مگر اینکه بخواین از فرمت‌های بالاتر استفاده کنین.

دوربین‌های کراپ سنسور، سنسوری کوچکتر از ۳۵ میلیمتر دارن. این سنسورها شامل انواع APS-C (نیکون و سونی)، APS-H (کنون) و چهار سوم (الیمپوس، پاناسونیک) هستن.

سنسورهای APS-C ابعادی برابر با ۲۸٫۷ در ۱۹ میلیمتر؛ APS-H ابعادی برابر ۲۳٫۶ در ۱۵٫۷ میلیمتر و چهار سوم‌ها ابعادی برابر ۱۷٫۳ در ۱۳ میلیمتر دارن. این سنسورها عموما ارزونتر تولید میشن و در نتیجه قیمت کمتری دارن.

این ابعاد، قابلیت‌های لنز شما رو تحت تاثیر قرار میده. فاصله کانونی لنز فول فریمی که روی بدنه کراپ سنسور بسته میشه، با ضریبی تغییر میکنه. به این ضریب، کراپ فاکتور یا ضریب برش گفته میشه. کراپ فاکتور برای سنسورهای APS-C برابر با ۱٫۶، APS-H برابر با ۱٫۵ و چهارسوم برابر با ۲٫۰۸ هست.

بر این اساس یک لنز فول فریم ۵۰ میلیمتری، روی بدنه نیکون DX فاصله کانونی برابر با ۷۵ میلیمتر داره. روی بدنه ۷D کنون، ۸۰ میلیمتر و روی بدنه الیمپوس، ۱۰۴ میلیمتر خواهد بود. این خیلی خوبه که بدون خرید لنز اضافی، میشه به سوژه نزدیک‌تر شد. یک لنز ۵۰ میلیمتری، روی بدنه الیمپوس تبدیل به یک لنز تله فوتو میشه. یا میتونین با استفاده از تبدیل‌های موجود و معکوس بستن لنز، اون رو به لنز ماکرو تبدیل کنین.

تنها مشکل اینه که در اصل شما دارین عکس رو کراپ میکنین. و کیفیت خروجی عکس به هیچ وجه مثل خروجی بدنه فول فریم نخواهد بود.

انتخاب بهترین لنز برای عکاسی پرتره

 

بالاخره کدوم لنز بهتره؟ توی این قسمت میخوام یک لنز واید، یک لنز استاندارد و یک لنز تله مناسب برای عکاسی پرتره بهتون معرفی کنم. اما قبل از معرفی، حتما این ویدیو رو ببینین:

بهترین لنز واید انگل برای عکاسی پرتره

 

چه کنونی باشین چه نیکونی، اینجا برای هر دو برند دو تا از بهترین لنز عکاسی پرتره رو معرفی میکنم. لنزهای ۳۵ میلیمتری، برای عکاسی پرتره خیلی معروفن. این لنزها علاوه بر اینکه برای عکاسی پرتره محیطی خوبن، برای عکاسی از جزئیات در مراسم عروسی یا ایونت‌ها هم عالین.

روی یک سنسور کراپ شده، فاصله کانونی لنز ۳۵ میلیمتری، به ۵۰ میلیمتر میرسه. به اندازه لنز استاندارد. در واقع لنز ۳۵ میلیمتری هم برای دوربین‌های فول فریم و هم برای کراپ سنسورها مناسبه.

دیافراگم f/1.4 برای فوکوس گیری افتراقی بسیار عالیه. یک دیافراگم کاملا باز برای رسیدن به عمق میدان بسیار کم.

بالاتر از همه اینها، بوکه این لنز جادوییه! هیچ دلیلی نمیمونه که این لنز رو جزو تجهیزاتتون نداشته باشین. این دو لنز عبارتند از: Canon EF 35mm f/1.4L II USM و Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G.

بهترین لنز استاندارد برای عکاسی پرتره

 

لنزهای استاندارد مثل Canon EF 50mm f/1.4 USM و Nikon 50mm f/1.8G AF-S برای عکاسان پرتره ای که استفاده از لنزهای پرایم رو دوست دارن خیلی عالیه.

بسیاری از عکاسان پرتره، ۵۰ میلیمتر رو بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره میدونن. ۵۰ میلیمتر نزدیک ترین لنز به چیزیه که شما با چشم‌هاتون میبینین.

این از نظر فاصله کانونی و زاویه دید. نکته دیگه اینکه این لنزها تقریبا هیچ اعوجاجی ندارن! (همیشه مقدار خیلی ناچیزی اعوجاج لنز وجود داره).

بهترین لنز تله فوتو برای عکاسی پرتره

 

اگه یک چیز جزء اصلی تجهیزات یک عکاس پرتره باشه، همین لنزه. برند کنون این لنز، جزو محبوب‌ترین لنزهای سری L کنون هست. و برند نیکون هم پاسخی خارق العاده به اون.

این لنز به شما اجازه میده تا از سوژه‌تون دور بشین. خیلی راحت میتونین از حریم شخصی افراد خارج بشین و از فواصل دور عکس بگیرین. ضمن اینکه تو این حالت میتونین عکسهای کاندید عالی بگیرین.

این لنز برای رویدادهایی که بخش مهمیش ثبت احساسات و عواطفه، عالین. مشخصا منظورم رویدادهای ورزشیه.

از دیگر مشخصه‌های این لنزها میشه به لرزشگیر تصویر اشاره کرد. ضمن اینکه این لنز به شما پرسپکتیو و زاویه دید متفاوتی ارائه میده.

لنز ۷۰-۲۰۰ نیاز به ۱/۱۰۰ ثانیه سرعت شاتر سریعتری داره؛ اگر از سه پایه استفاده نکنین. لرزشگیر کمک میکنه که لرزش دوربین گرفته بشه.

پوشش مقاوم در برابر آب و هوای نیکون و پوشش سفید رنگ کنون، کمک میکنه تا لنز در مقابل گرما و سرمای شدید مقاوم باشه. تعجب نکنین اگه این لنز، آخرین خرید شما باشه. چون بالاترین قیمت بین لنزهای پرتره رو داره.

Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM  و  Nikon 70-200mm f/2.8G AF-S ED VR II

نتیجه گیری: بهترین لنز برای عکاسی پرتره کدام است؟

 

تموم شد! انتخاب بهترین لنز برای عکاسی پرتره دیگه نباید براتون سخت باشه. بهترین لنزها از واید تا تله فوتو رو معرفی کردیم.

انتخاب از بین سایر برندها رو به عهده خودتون میذارم. همونطور که گفتم، سایر برندها هم این لنزهای معرفی شده رو دارن. حالا وقتشه دست به کار بشین. لنز مناسب برای عکاسی پرتره رو انتخاب کنین و شروع کنین به عکس گرفتن.

به این مقاله چند امتیاز میدین؟
[امتیاز از مجموع: 2 میانگین: 3]
اشتراک گذاری

نظر بدهید